item1a1a
bannerSUCCES
item3a1
welkom
Auteur
Bestellen
voorwoord
DESUCCESTAPES3Dschaduw

Succes komt in vele vormen en gedaanten, instant of lang uitgesteld. Soms zelfs postuum. Kijk naar Vincent van Gogh of Stieg Larsson van de Millennium-trilogie. Is het het resultaat van hard werken, of het willekeurige effect van een merkwaardige samenloop van omstandigheden? Met het juiste product op de juiste plaats op het juiste moment voor de dag komen? Of gezond boerenverstand gecombineerd met geluk en ambitie?

 

Wij zijn allemaal gefascineerd door succes. Niemand wil als loser door het leven gaan, succes staat gelijk met winnen. Een BMW-bezitter is geen gewone sterveling meer als hij in zijn auto zit. Hij ontstijgt aan zijn kleinmenselijke zieligheid en kwetsbaarheid door dat glamoureuze pantser van gestileerd staal, glas en rubber. ‘Nen dikken auto’, zoals dat in het Vlaams heet, bewijst dat je iemand bent.

 

Volgens de filosoof Alain de Botton is een BMW echter een ultiem bewijs dat je aan status anxiety lijdt. Dat je een slachtoffer bent van de conformerende behoefte om meer te lijken dan je bent. Een andere criticus van het consumentisme, Oliver James, noemt dit ziektebeeld affluenza. De omvang van je auto is recht evenredig met de hoogte die je bereikt hebt bij het beklimmen van de sociale ladder. Je kunt nog altijd hoger en je auto moet altijd dikker. Het is een infernale logica waar je uiteindelijk gek van wordt, vandaar die anxiety: de angst om van de ladder te vallen. De angst om door de mand te vallen. En waarom? Omdat je maar bent wie je bent door de ogen van de anderen. Dus creëren we een fictie, een rookgordijn van dure uitlaatgassen, en slikken we tranquillizers en antidepressiva bij de vleet. Oliver James suggereert een onderzoek te doen naar het verband tussen het gebruik van psychotropica en het bezitten van luxeauto’s.

 

Om maar te zeggen dat succes ook wel op een ambivalente manier bekeken wordt. Nu, succes is misschien een te banaal begrip. Het doet te sterk denken aan die glamour, geld, een riante villa en andere uiterlijke tekenen van materieel welbevinden. Een bedrijf kan evengoed succesvol zijn op het gebied van duurzaamheid, op het gebied van creativiteit, op menselijk gebied, en ja, ook op financieel gebied.

DE SUCCES TAPES

Vormgeving Intertext Boekproducties

Uitvoering paperback met flappen

Formaat 17 x 22 cm

Omvang 176 blz

ISBN 978 90 77129 34 0

Prijs24,50 (via deze site à €19,95)

Verschijnt 28 november 2013

JANFLAMEND
PORTRETTEN4
PORTRETTEN1